Stadsdiensten gehackt
UPDATE 2 februari
- Afspraken maken voor het Woonloket, Burgerzaken en Ruimtelijke ordening is weer mogelijk.
- Meldingen kan je opnieuw vlot online doorgeven via het meldpunt.
- En ook de aanvraag 'inname openbaar domein' staat weer online.
Blijf op de hoogte
Nog niet alle diensten hebben toegang tot hun mail. Voor dringende vragen kan je contact opnemen met het onthaal via 013 31 21 21.
De website www.diest.be blijft wel bereikbaar. Op deze pagina houden we je maximaal op de hoogte van ontwikkelingen. Hieronder vind je een overzicht van de concrete impact op onze dienstverlening.
Impact op de dienstverlening
(Meest recente update: 2 februari)
Algemeen
- Mails naar specifieke medewerkers komen toe (mailadressen die eindigen op @diest.be), maar sommige diensten hebben nog steeds geen toegang tot hun mailbox. Mails worden dus met vertraging gelezen en beantwoord.
Burgerzaken: aanvragen en documenten
Vanaf dinsdag 27 december werken de loketten van Burgerzaken opnieuw op afspraak. Vrije inloop is dus niet langer mogelijk.
Je kan je afspraak ook telefonisch maken op 013 31 21 21 of aan het onthaal van het stadhuis tijdens de openingsuren.
Het is nog niet mogelijk om een afspraak te maken voor grafconcessies en ontgravingen.
Op de dag van je afspraak
- Meld je aan via de ticketzuil aan het onthaal
- Ga naar de Filips-Willemzaal (2e verdieping stadhuis)
- Wacht in de wachtruimte jouw beurt af
Je hebt geen afspraak nodig voor de aankoop van vuilniszakken (cash), afhalen reispas/aangevraagde documenten of binnenbrengen van documenten.
E-loket
De volgende online aanvragen via het e-loket zijn wel mogelijk.
- Aangifte adreswijziging / verhuis
- Uittreksel strafregister
- Attest van gezinssamenstelling
- Attest van historiek van adressen
- Attest van leven
- Attest van nationaliteit
- Attest van woonst
- Attest wettelijk samenwonen
- Geboorteakte aanvragen
- Huwelijksakte
- Orgaandonatie
- Ouderlijke toestemming minderjarigen buitenland
- Overlijdensakte
Op dit moment is het niet mogelijk om materiaal uit te lenen of een boodschap door te geven voor de elektronische infoborden.
De 'aanvraag inname openbaar domein' kan je telefonisch doen via de dienst Openbaar Domein op het nummer 013 35 05 19.
Bibliotheek
Wat kan momenteel niet:
- Gebruikmaken van de publieke pc's
- Scannen, printen en kopiëren
Wat kan wel:
- Materialen uitlenen
- Enkel mogelijk met je identiteitskaart
- Per persoon maximaal 5 exemplaren ontlenen
- Materialen binnen brengen
- Je krant, tijdschrift of boek in de bib komen lezen
- Rustig komen studeren
- Tussen de rekken komen snuisteren
Heb je vragen? De bib blijft telefonisch bereikbaar. Mails ontvangen of versturen is niet mogelijk.
Buitenschoolse kinderopvang
De buitenschoolse kinderopvang blijft open volgens de normale openingsuren. Ze zijn voorlopig echter enkel telefonisch bereikbaar via 013 35 77 80, niet via mail.
Ouders kunnen nog steeds dagen reserveren via hun ouderportaal.
CC Diest en cultuurbeleid
Alle voorstellingen van het CC gaan door zoals gepland. Tickets kopen blijft mogelijk via de website van CC Diest.
Mails ontvangen of beantwoorden is niet mogelijk. Zowel het cultuurcentrum, cultuurbeleid als het evenementenloket zijn telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren:
- Tickets: 013 460 640
- Evenementen: 013 460 649
- Zaalverhuur: 013 460 644
- Cultuurbeleid: 013 46 06 43
Evenementenloket
Neem telefonisch contact op via 013 46 06 44 voor
- Aanvraag van evenementen
- Boekingen voor zaalverhuur
Heb je als huurder of organisator in de toekomst nog een event gepland? Neem zelf contact op met het evenementenloket om te bevestigen.
Alle andere info blijft beschikbaar de website.
Financiën
Momenteel zijn er geen betalingen mogelijk.
Gemeentelijke basisscholen
Contact met de scholen blijft mogelijk voor ouders via Smartschool. Ook telefonisch blijven de scholen bereikbaar.
Huis 30 - Sociale dienst
- Alle gemaakte afspraken gaan door zoals gepland.
- Mails ontvangen of verzenden is niet mogelijk. Het onthaal van Huis 30 is moeilijk telefonisch bereikbaar. Je neemt het best contact op via het onthaal van het stadhuis: 013/31 21 21. Zij verbinden zo goed mogelijk door met de juiste personen.
- Er wordt door de maatschappelijk werkers gekeken hoe ze de hulpvrager kunnen verder helpen.
- Leeflonen worden uitbetaald. De richtdatum van uitbetaling is 27 december.
- Personen in budgetbeheer kunnen geholpen worden met de uitvoering van betalingen.
- Het oplaadpunt voor budgetmeters werkt niet.
- Mogelijke alternatieven:
- Scherpenheuvel, Markt 21
- Op afspraak via het nummer 013 77 26 47
- Bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur
- Herk de Stad, Dokter Vanweddingenlaan 21
- opladen kan 24 op 7
- Halen, Sportlaan 2B
- Maandag: 8.30 tot 12 uur en 13 tot 19 uur
- Dinsdag t.e.m. donderdag: 8.30 tot 12 uur en 13 tot 16 uur
- Vrijdag: 8.30 tot 12 uur
- Scherpenheuvel, Markt 21
- Mogelijke alternatieven:
Kinderdagverblijf 't Kevertje
Het kinderdagverblijf 't Kevertje blijft open volgens de normale openingsuren. Ze zijn voorlopig echter enkel telefonisch bereikbaar via 013 32 21 92, niet via mail.
Mobiliteit en parkeren
- Parkeer- en bewonersaankaarten aanvragen blijft mogelijk.
- De 'aanvraag inname openbaar domein' kan je telefonisch doen via de dienst Openbaar Domein op het nummer 013 35 05 19.
Musea
Alle musea blijven open volgens de openingsuren. Neem voor de reservatie van een groeps- en schoolbezoeken of de activiteiten van de Museum Zondagen telefonisch contact op.
Onthaal stadhuis - tegoed huisvuilzakken
Het is op dit moment niet mogelijk om je tegoed aan huisvuilzakken te komen ophalen aan het onthaal van het stadhuis. Dat kan wel nog via andere afhaalpunten.
Je kan aan het onthaal van het stadhuis wel nog vuilniszakken aankopen. Dat kan voorlopig enkel met bancontact.
Sport
- Het zwembad blijft open volgens de openingsuren. Voorlopig is het enkel mogelijk om cash te betalen.
- Inschrijvingen voor de sportkampen blijven mogelijk.
Stadsarchief
Wat kan wel:
- Geplande leeszaalbezoeken kunnen doorgaan.
- Collectie is deels toegankelijk voor externen via papieren inventarissen.
Wat kan niet:
- Genealogische opzoekingen via de pc van de leeszaal zijn niet mogelijk.
- We kunnen slechts beperkte opzoekingen doen in het historisch archief.
Visit Diest
De streekwinkel in de Koning Albertstraat blijft open volgens de openingsuren.
Wonen en bouwen
- Wij behandelen opnieuw omgevingsaanvragen. Voor de omgevingsaanvragen die lopende waren/zijn tijdens de hack én die ingediend zijn voor 15 januari 2023 zijn de termijnen opgeschort met 30 dagen (zie noodbesluit Vlaamse Regering. Er zijn dus nog heel wat aanvragen lopende waarvoor deze opschorting geldt. Betrokkenen hebben intussen allemaal een persoonlijk bericht ontvangen via het omgevingsloket.
- We leveren opnieuw vastgoedinformatie (de notarisinfo) af. Dit gebeurt via een tijdelijk systeem. We werken bovendien nog een achterstand weg van de voorbije maanden. De afhandeling verloopt daarom langer dan normaal. Bedankt voor je geduld.
- Bouwaanvragen (eigenlijk omgevingsaanvragen) kunnen via het omgevingsloket ingediend worden.
Neem voor specifieke vragen telefonisch contact op met onze dienst ruimtelijke ordening.
Thuisdiensten
Dienstverlening aan huis bij de gezinnen blijft doorlopen. De thuisdiensten zijn telefonisch bereikbaar via 013/35 77 70.
UPDATE 23/12
Vanaf dinsdag 27 december werken de loketten van Burgerzaken opnieuw op afspraak. Vrije inloop is dus niet langer mogelijk.
Een afspraak maken kan nu al eenvoudig:
- online via de website
- telefonisch op 013 31 21 21
- aan het onthaal van het stadhuis tijdens de openingsuren
Het is nog niet mogelijk om een afspraak te maken voor grafconcessies en ontgravingen, en nationaliteitsdossiers. Alle info vind je bij 'Burgerzaken: aanvragen en documenten'.
UPDATE 16/12
Ons tijdelijk noodloket in het stadhuis van Scherpenheuvel-Zichem wordt verlengd. Een overzicht vind je onderaan deze pagina bij 'Burgerzaken: aanvragen en documenten'. Ook een overzicht van de overige mogelijke dienstverlening van onze stadsdiensten vind je onderaan op deze pagina.
- Een bouwaanvraag indienen stel je voorlopig beter uit, tot we opnieuw optimaal dossiers kunnen verwerken.
- Heb je als huurder van een van onze zalen of als organisator binnenkort een event op de planning? Dan neem je best even contact op met het evenementenloket om dat te bevestigen, via 013 46 06 44.
UPDATE 13/12
Vanaf woensdag 14 december kunnen inwoners van Diest tijdelijk voor sommige aanvragen en documenten terecht op het stadhuis van Scherpenheuvel-Zichem. Ook aan de eigen loketten van stad Diest kunnen we vanaf donderdag 15 december opnieuw enkele aanvragen verwerken.
- De meeste aanvragen via het e-loket zijn wel mogelijk (een overzicht vind je hier).
UPDATE 12/12
Onbekenden hebben de computers van de stad Diest gehackt. Daardoor ligt de dienstverlening plat. De schade die de aanval heeft toegebracht, wordt nog onderzocht. Het is nog niet bekend welke partij achter de aanval zit.
De aanval lijkt op het eerste gezicht gericht te zijn op de interne systemen van de stad, zoals mail en internet maar ook de software die nodig is om inwoners digitaal voort te helpen is voorlopig ontoegankelijk. We stellen alles in het werk om onze systemen zo snel mogelijk terug operationeel te krijgen.
Momenteel kunnen we geen optimale dienstverlening aanbieden. Voor dringende zaken blijven we telefonisch bereikbaar, maar inwoners een nieuwe afspraak geven, is op dit moment ook niet mogelijk. Intern brengen we de gevolgen en mogelijke oplossingen in kaart.