Sommige personen en gezinnen hebben recht op een verlaagd tarief voor elektriciteit en aardgas. Dit wordt de 'sociale maximumprijs' of het 'sociaal tarief' genoemd. Wie recht heeft op het sociaal tarief, is een 'beschermde klant' of 'beschermde afnemer',
Het sociaal tarief wordt alleen toegekend aan personen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen en is in heel België bij alle energieleveranciers hetzelfde. Het heeft dus geen zin om van leverancier te veranderen om het sociaal tarief te kunnen krijgen.
Voorwaarden
Om het sociaal tarief te krijgen, moet jezelf of iemand op uw domicilieadres, een bepaalde uitkering of tegemoetkoming krijgen van:
- Het OCMW
- De FOD sociale zekerheid
- De zorgkas
- De federale pensioendienst.
- Ook als je huurder bent van een appartement van een sociale huisvestingsmaatschappij heb je recht op op het sociaal tarief voor aardgas.
Procedure
In de meeste gevallen wordt het sociaal tarief automatisch toegekend Is dit niet het geval en als je denkt dat je toch in aanmerking komt, kan een maatschappelijk werker van het OCMW uitzoeken.
- Kom je voor de allereerste keer langs bij het OCMW?
- Je kan zonder afspraak langskomen, elke werkdag tussen 10u20 en 12u. Er wordt je een begeleidend maatschappelijk werker toegewezen, waarmee je bij een volgend bezoek aan het OCMW een afspraak kan maken
- Heb je al een begeleidend maatschappelijk werker?
- Maak telefonisch een afspraak op het nummer 013 35 77 00 of
- Maak een afspraak aan het onthaal van Huis 30 (OCMW, Hasseltsestraat 30, 3290 Diest).
Opgelet: Het kan zijn dat je niet dadelijk geholpen kan worden en dat er op een andere dag een afspraak moet gemaakt worden.
Wat heb je nodig?
- Identiteitskaart