Voorwaarden
Om opgenomen te worden in het wachtregister en in aanmerking te komen voor een vaste standplaats op de Hagelandmarkt moet je aan volgende voorwaarden voldoen:
- Beschikken over een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever (de zogenaamde leurkaart). Deze machtiging wordt afgeleverd door een erkend ondernemingsloket en is geldig in heel België voor de duur van de activiteit.
- Beschikken over een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico’s en, indien van toepassing, een keuringsattest voor uw gas- en/of elektriciteitsinstallatie.
- Als u voeding wil verkopen, moet je beschikken over een registratie, erkenning of toelating van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen).
- Als u gegiste en/of sterke drank wil schenken, is een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid vereist. Deze drankvergunning vraag je aan bij de gemeente waar u gedomicilieerd bent.
- Als u gegiste en/of sterke drank wil verkopen (geen consumptie ter plaatse), is een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken vereist. Deze vergunning moet je aanvragen bij de Gewestelijke directie van Douane en Accijnzen.
Een vaste standplaats op de Hagelandmarkt wordt toegewezen per abonnement. Als marktkramer kan je hiervoor een aanvraag indienen.
Als kandidaat aanvrager word je, mits je over de nodige documenten beschikt, in een wachtregister geplaatst. Zodra er een plaats vrijkomt, waarvoor je als eerste in aanmerking komt, kan u een abonnement verkrijgen.
Als er geen geschikte kandidaten zijn in het wachtregister, volgt er een vacature waarvoor je jou ook kandidaat kan stellen.
Een losse standplaats op de Hagelandmarkt is een standplaats voor de marktdag zelf en onderscheidt zich van een standplaats per abonnement.
De losse standplaats kan toegewezen worden:
- voorafgaand aan de marktdag via een voorinschrijving
- op de marktdag zelf
Standwerkers kunnen deelnemen op risico (loting), deze vindt plaats om 8 uur op het marktplein. Je kan enkel deelnemen bij voorlegging van geldige documenten (leurkaart/machtiging als werkgever + identiteitsbewijs), hou deze klaar bij aanmelding! Risicoplaatsen zijn beperkt in grootte (4-6m) en er is geen enkele zekerheid of garantie op een beschikbare plaats.
Opgelet: deelname risicoloting uitsluitend met paraplu-opstellingen (bestelwagens), geen marktwagens!
Doelgroep
Wie kan een plaats op de woensdagmarkt toegewezen krijgen?
-
professionele ambulante handelaars
-
scholen in het kader van een educatieve of sociale activiteit (bv. mini-onderneming)
-
erkende verenigingen
Procedure
Je schrijft je via het inschrijvingsformulier in in het register voor een vaste standplaats op de woensdagmarkt. Je inschrijving in het register is geldig voor 3 jaar. Indien je na 3 jaar nog geen standplaats hebt verkregen, dien je je inschrijving te vernieuwen. Doe je dit niet dan word je automatisch uit het register geschrapt.
Wanneer jouw product een toevoeging is voor het huidige aanbod, kunnen wij je steeds uitnodigen om het aanbod op onze markt uit te breiden. Opgelet: kandidatuurstelling is geen garantie op een plaatstoewijzing.
Momenteel zijn er geen vrije standplaatsen per abonnement beschikbaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van de standplaats.
Uitzonderingen
Scholen in het kader van een educatieve of sociale activiteit
Het gebeurt wel vaker dat klassen binnen de activiteit van een mini-onderneming of verkoop voor een goed doel wensen deel te nemen aan een marktdag. Je kan hiervoor het aanvraagformulier 'occasionele verkoop met niet-commercieel karakter' invullen, na het bekomen van een toelating zal de marktverantwoordelijke contact opnemen om verdere afspraken te maken.
In regel worden vrije plaatsen eerst voorbehouden voor de professionelen, vervolgens zal er met de overige deelnemer(s) gekeken worden naar een geschikte plaats.
Andere verenigingen
Ben je een vereniging die een verkoop wenst te organiseren binnen het kader van een menslievend, cultureel, sociaal, sportief, educatief, verdediging of promotie van dierenwereld/natuur/streekproducten/ambacht doel, dan kan je hiervoor steeds een toelating vragen.
Vul hiervoor het aanvraagformulier 'occasionele verkoop met niet-commercieel karakter' in en bezorg dit terug aan de verantwoordelijke dienst.
Wat heb je nodig?
De aanvraag moet steeds vergezeld zijn van volgende documenten:
- een kopie van uw machtiging als werkgever
- een kopie van uw e-ID
- een kopie van de verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking)
- een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking)
- een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing)
- een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing)
- een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (indien van toepassing)
- een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing)
- een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing)
Bedrag
De aanvraag tot opname in het wachtregister is gratis.
De kostprijs voor een abonnement vaste standplaats bedraagt 2 euro per lopende meter (met een minimum van 10 euro).