Bij de uitbating van een kraam op privé domein is er sprake van een ambulante activiteit indien:
- er op dit adres geen vestigingseenheid staat geregistreerd in de KBO (= Kruispuntbank voor ondernemingen).
- het om een kraam gaat die grenst aan de openbare weg of die geplaatst wordt op een commerciële parking.
Voor deze ambulante activiteit op privé domein is een toelating van de gemeente nodig.
Mocht er een vestigingseenheid op het privé adres in het KBO vermeld staan of grenst de locatie van het kraam niet aan de openbare weg, dan is er sprake van een geregistreerd verkooppunt en geen ambulante activiteit. Zodoende is er geen toelating van de gemeente nodig.
Voorwaarden
Om een ambulante activiteit te kunnen uitoefenen, moet u aan volgende voorwaarden voldoen:
- Beschikken over een ‘machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten’ (de zogenaamde leurkaart).
Deze machtiging wordt afgeleverd door een erkend ondernemingsloket en is geldig in heel België voor de duur van de activiteit. - Beschikken over een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico’s en, indien van toepassing, een keuringsattest voor uw gas- en/of elektriciteitsinstallatie.
- Als u voeding wil verkopen, moet u beschikken over een registratie, erkenning of toelating van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen).
- Als u gegiste en/of sterke drank wil schenken, is een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid vereist. Deze drankvergunning vraagt u aan bij de gemeente waar u gedomicilieerd bent.
- Als u gegiste en/of sterke dranken wil verkopen, geen consumptie ter plaatse, is een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken vereist. Deze vergunning moet u aanvragen bij de Gewestelijke directie van Douane en Accijnzen.
Procedure
U kan de aanvraag indienen aan de hand van het aanvraagformulier of per brief, aangetekend schrijven of e-mail, telkens met ontvangstbewijs (gericht aan het gemeentebestuur, t.a.v. het college van burgemeester en schepenen).
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van de toelating.
Wat heb je nodig?
Uw aanvraag moet steeds vergezeld zijn van volgende documenten:
- een kopie van een machtiging als werkgever
- een kopie van uw e-ID
- een kopie van de verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking)
- een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking)
- een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing)
- een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing)
- een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (bij voeding)
- een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing)
- een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing)
- indien het privaat domein eigendom is van een derde partij: het schriftelijk akkoord van de eigenaar(s), de uitbater(s) of de huurder(s) van de private eigendommen.
Bedrag
De aanvraag is gratis.
De kostprijs voor de activiteit is bepaald in het gemeentelijk belastings- of retributiereglement.
Regelgeving
- Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
- Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
- Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
- Gemeentelijk reglement en/of politieverordening