Er geldt een gemeentebelasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken, ongeacht of ze in brievenbussen worden gedeponeerd of op de openbare weg worden verspreid. Hieronder vind je alle relevante informatie.
Reglement
| Aanslagjaar | Link naar belastingreglement (pdf) | Goedgekeurd op | Link naar raadpleegomgeving | Gepubliceerd op |
| 1 mei 2026 | Reglement (234.35 KB) "pdf" | 27/04/2026 | Lees raadpleegomgeving | 28/04/2026 |
Aangifteformulier
Aangifteformulier verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken (133.86 KB) "pdf"
Noodzakelijke gegevens voor aangifte belasting niet-geadresseerde drukwerken (323.57 KB) "pdf"
Aangiftetermijn
- De gegevens met betrekking tot de verspreidingen in de loop van het eerste kwartaal van het aanslagjaar moeten worden aangegeven uiterlijk op 30 april van het aanslagjaar.
- De gegevens met betrekking tot de verspreidingen in de loop van het tweede kwartaal van het aanslagjaar moeten worden aangegeven uiterlijk op 30 juli van het aanslagjaar.
- De gegevens met betrekking tot de verspreidingen in de loop van het derde kwartaal van het aanslagjaar moeten worden aangegeven uiterlijk op 30 oktober van het aanslagjaar.
- De gegevens met betrekking tot de verspreidingen in de loop van het vierde kwartaal van het aanslagjaar moeten worden aangegeven uiterlijk op 30 januari van het jaar volgend op het aanslagjaar.
De correct ingevulde, gedag- en gehandtekende aangiften moeten worden ingediend:
- bij Stad Diest, dienst Financiën, Grote Markt 1, 3290 Diest;
- of via gemeentebelasting@diest.be.
Bezwaar tegen de belasting
Ga je niet akkoord met de belasting die je moet betalen, dan kan je bezwaar indienen.
Als belastingschuldige heb je de mogelijkheid om bezwaar in te dienen tegen een op uw naam gevestigde belasting. Je kan pas bezwaar indienen na ontvangst van een aanslagbiljet of na betaling van de contantbelasting.
De termijn om bezwaar in te dienen is bij wet vastgelegd. Je moet bezwaar aantekenen binnen de 3 maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag na verzending van het aanslagbiljet OF vanaf de kennisgeving van de aanslag OF vanaf de datum van de contante inning. De verzendingsdatum vind je terug bij de administratieve gegevens op het aanslagbiljet.
De termijn van 3 maanden is een vervaltermijn. Na deze termijn is een bezwaarschrift onontvankelijk en wordt het om die reden afgewezen.
Vorig reglement
| Aanslagjaar | Link naar belastingreglement | Goedgekeurd op | Link naar raadpleegomgeving | Gepubliceerd op |
| 2025 | Reglement | 27/01/2025 | Lees raadpleegomgeving | 28/01/2025 |
| 2020 t.e.m. 2025 | Reglement | 16/12/2019 | Lees raadpleegomgeving | 28/01/2020 |
Juridische geldigheid van reglementen
De informatie op deze website is bedoeld om inwoners en andere belanghebbenden op een toegankelijke manier te informeren over gemeentelijke regelgeving. De teksten op deze pagina's bieden een vereenvoudigde of toegelichte weergave van de geldende reglementen.
Let op: enkel de versies van de reglementen die beschikbaar zijn via de officiële raadpleegomgeving van de stad zijn juridisch bindend. De webpagina's worden met zorg onderhouden, maar het is mogelijk dat recente wijzigingen nog niet zijn verwerkt. Raadpleeg altijd de officiële raadpleegomgeving voor de meest actuele en rechtsgeldige versie van een reglement.