Een overlijdensakte vermeldt onder andere het tijdstip van het overlijden en de identiteit van de overledene.
Voorwaarden
Je kan de akte verkrijgen bij het gemeentebestuur:
- van de woonplaats van de overledene;
- van de plaats van overlijden.
Procedure
Indien je beschikt over een e-ID kaartlezer en je kent je pincode of je maakt gebruikt van de itsme-app kan je de akte online aanvragen en downloaden in het e-loket. De akte wordt dan naar je e-mailadres verstuurd.
Indien je niet over een kaartlezer beschikt of je maakt geen gebruik van de itsme-app dan kan je in het e-loket kiezen om je onbeveiligd aan te melden. Het attest wordt dan per post opgestuurd naar je domicilieadres.
De akte kan, na afspraak, ook aan het loket bij de dienst Burgerzaken worden opgevraagd. Maak hier een afspraak. Je krijgt de akte onmiddellijk mee.
Wat heb je nodig?
Identiteitskaart
Bedrag
Gratis
Uitzonderingen
Indien je niet zelf het document kan afhalen, moet je een volmacht geven aan de persoon die dit in jouw plaats zal afhalen.
Het formulier kan je hier terugvinden.