Iedere burger bezit een elektronische identiteitskaart, beveiligd met een code: PIN -en PUK-code. Je hebt je pincode nodig om jezelf online te identificeren en je veilig aan te melden bij het gebruik van online dienstverlening. Meer info vind je op www.vernieuwde-eid.be.
PINcode vergeten of identiteitsdocument geblokkeerd?
Ben je je pincode vergeten? Of heb je 3 keer een foute pincode ingegeven en is je eID of Kids ID geblokkeerd? Je kaart blijft geldig als identiteitsdocument, maar je kan de kaart niet gebruiken voor online toepassingen met authenticatie. Maak een afspraak bij de dienst burgerzaken om je pincode te resetten met gebruik van je pukcode. Opgelet: breng je pukcode mee op het moment van je afspraak.
Ben je de PUKcode van je eID of Kids ID verloren?
Bij verlies van pin- en pukcodes kan je online nieuwe codes aanvragen. Nieuwe codes aanvragen is ook mogelijk bij het snelloket aan het onthaal van het stadhuis. 2 tot 3 weken na je aanvraag ontvangt de dienst burgerzaken op het stadhuis je nieuwe codes. Je wordt dan via e-mail of per post uitgenodigd om een afspraak te maken om je nieuwe pincode te activeren.
Afspraak nieuwe pin en pukcodes afhalen:
Bedrag
Bij afhalen en activeren van de aangevraagde PIN/PUK-codes wordt een bedrag van €5,00 aangerekend.
Uitzonderingen
Kan je zelf niet komen om de codes te activeren? Dan zal je een volmacht moeten geven aan de persoon die dit in jouw plaats komt doen.
Het formulier kan je hier terugvinden.