Het eerste deel van de Broekstraat kreeg eerder al een nieuwe asfaltlaag en gescheiden rioleringsstelsel. Dat zal vanaf eind 2024 ook gebeuren in het tweede deel (bocht tot kruising Dorpsstraat).
Welke werken staan er op de planning?
- Nieuwe asfaltlaag
- Gescheiden rioleringsstelsel: bij een gescheiden rioleringsstelsel worden afvalwater en regenwater apart afgevoerd. Het propere regenwater sijpelt dan ter plaatse in de bodem of loopt vertraagd weg langs grachten naar de nabijgelegen waterloop Zwart water. Ook het afval- en regen water van privéwoningen wordt gescheiden.
- Aangepaste weginfrastructuur:
- We leggen het kruispunt met de Dorpsstraat/Broekstraat en Molenweg/Beemdenweg volledig opnieuw aan.
- Het reeds gerealiseerde fietspad verderop in de Broekstraat trekken we door tot in de Reppelsebaan (kruispunt met de Molenweg). Aan beide kanten van de straat komt er een fietspad van 1,75 meter breed. Het fietspad tussen de Wevinnestraat en de Broekstraat leggen we in dubbelrichting aan aan de kant van de binnenbocht.
- Met een nieuwe fietsoversteek kan je veilig oversteken van en naar de Dorpsstraat.
- De nutsmaatschappijen vernieuwen hun leidingen en plaatsen alle ondergronds. De straatverlichting wordt vernieuwd en vervangen door energiezuinige LED-lampen.
Waarom passen we de weginfrastructuur aan?
De bedoeling van de nieuwe weginfrastructuur is om de verkeersveiligheid te verhogen en de dorpskern van Molenstede fietsvriendelijker te maken.
- In de Broekstraat geldt reeds voorrang van rechts, waardoor bestuurders hun snelheid moeten aanpassen. We verhogen nu de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers, door fietspaden aan te leggen, de rijbaan te versmallen en extra wegversmallingen aan te leggen.
- Het verkeer dat uit de Dorpsstraat komt, krijgt na heraanleg geen voorrang meer op het kruispunt met de Broeksstraat. Zij verlenen voorrang aan de fietsers die op het fietspad van de Broekstraat naar de Reppelsebaan rijden. Op die manier wordt de rijsnelheid afgeremd, wat voor meer verkeersveiligheid zorgt.
- Voor de fietsers die uit de Dorpsstraat komen, leggen we een veilige fietsoversteekplaats aan.
- De snelheid in de Broekstraat, Reppelsebaan (1e gedeelte) en de Herrestraat blijft 50km/u, net zoals in de Turnhoutsebaan. De snelheid op die gewestweg wordt behouden zolang er een éénzijdig tweerichtingsfietspad langsloopt, zonder afscherming van de rijweg. Er liggen in het gebied meerdere kruispunten en oversteekplaatsen, naast woonhuizen en een voetbaljeugdcentrum.
Wat met vrachtverkeer?
Het vrachtverkeer van het industrieterrein moet steeds via de Herrestraat rijden. Om daarvoor te zorgen geldt in de Dorpsstraat en de Broekstraat op dit moment al een tonnagebeperking van 3,5 ton. Die beperking wijzigt niet. Bedrijven worden daarop geregeld attent gemaakt.
Timing
De start van de werken is gepland eind 2024.
Team Openbaar domein