Belasting op overnachtingen in toeristische logies
Vanaf 1 januari 2026 wordt er door de Stad Diest een belasting geheven op de overnachtingen in toeristische logies op het grondgebied van Diest. Zo investeren bezoekers via hun verblijf mee in het warme onthaal, het erfgoed en de vele belevenissen die Diest zo bijzonder maken.
Wie betaalt de belasting?
De uitbater van de toeristische logie betaalt de belasting. De eigenaar van het gebouw is mee verantwoordelijk voor de betaling.
Hoeveel bedraagt de belasting?
Kamergerelateerde logies
De belasting bedraagt € 2,00 per persoon per overnachting. De belasting geldt voor personen vanaf 18 jaar en is verschuldigd per kwartaal. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
Terreingerelateerde logies
De belasting bedraagt € 60,00 per kampeer- en verblijfplaats. De belasting wordt berekend per standplaats en per jaar, ongeacht of de standplaats tijdens het jaar in gebruik genomen wordt. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
Wanneer moet je geen belasting te betalen?
Je betaalt geen belasting voor:
- overnachtingen in erkende hostels;
- logies die onder artikel 3 van het logiesdecreet vallen, zoals ziekenhuizen, rusthuizen, opvangcentra, onderwijsinstellingen en studentenkamers.
- kamers die tijdelijk door de stad worden gebruikt voor stedelijke doeleinden;
Register bijhouden en aangifte doen
Kamergerelateerde logies
Je moet een register bijhouden per uitbatingsadres volgens het model van de stad. Het register moet altijd kunnen worden ingekeken. In dit register noteer je voor elke nacht:
- het aantal personen,
- het aantal bezette kamers of standplaatsen.
Terreingerelateerde logies
Je moet geen register bijhouden.
Aangifte doen
Je moet elk kwartaal een aangifte indienen van het aantal overnachtingen. Dat gebeurt via het aangifteformulier van de Stad Diest met registerbladen.
De aangifte moet ingediend zijn vóór:
- 20 april (1e kwartaal),
- 20 juli (2e kwartaal),
- 20 oktober (3e kwartaal),
- 20 januari (4e kwartaal).
Terreingerelateerde logies
Je moet voor 20 april van het aanslagjaar een aangifte indienen bij de stad.
Procedure
Je kan je aangifte doen:
- via e-mail naar gemeentebelasting@diest.be
- per post naar
- Stad Diest, t.a.v. Team Financiën - Gemeentebelasting
- Hasseltsestraat 30, 3290 Diest
- België
Het aangifteformulier wordt door de stad bezorgd. Heb je dit niet ontvangen? Dan kan je het aanvragen bij de dienst Financiën – Gemeentebelasting of kan je het hier downloaden.
- Download het aangifteformulier voor kamergerelateerde logies – toeristenbelasting (60.8 KB) "word"
- Download het aangifteformulier voor terreingerelateerde logies – toeristenbelasting (809.29 KB) "Bestand"
Wijzigingen melden
- Stop je met het organiseren van toeristische logies of draag je dit over? Meld dit binnen één maand aan de dienst Financiën en vermeld ook de gegevens van de overnemer.
- Start je als nieuwe uitbater? Meld dit binnen één maand na de start.
Wat gebeurt er als je je niet aan de regels houdt?
Doe je geen aangifte of een foutieve aangifte, dan kan de stad zelf de belasting vastleggen.
Daarbovenop kan een verhoging worden aangerekend:
- 25% bij een eerste overtreding,
- 50% bij een tweede overtreding,
- 100% vanaf de derde overtreding.
Betaling en bezwaar
Je moet de belasting betalen binnen twee maanden na ontvangst van het aanslagbiljet. Ben je niet akkoord? Dan kan je binnen drie maanden bezwaar indienen, schriftelijk of via mail naar gemeentebelasting@diest.be.
Vanaf wanneer geldt deze belasting?
De belasting geldt van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. Onderaan deze pagina vind je het volledige reglement en binnenkort ook een voorbeeld van het register, zodat je je tijdig kan voorbereiden.
Reglement
| Aanslagjaar | Link naar belastingreglement (pdf) | Goedgekeurd op | Link naar raadpleegomgeving | Gepubliceerd op |
| April 2026 t.e.m. december 2031 | Reglement (243.51 KB) "pdf" | 23/03/2026 | Lees raadpleegomgeving | 24/03/2026 |
Vorig reglement
| Aanslagjaar | Link naar belastingreglement (pdf) | Goedgekeurd op | Link naar raadpleegomgeving | Gepubliceerd op |
| 2026 t.e.m. 2031 | Reglement | 15/12/2025 | Lees raadpleegomgeving | 16/12/2025 |
Heb je nog vragen?
Aarzel niet om contact op te nemen met de dienst Financiën – Gemeentebelasting via:
- gemeentebelasting@diest.be
- 013 35 77 15
Documenten, wet- en regelgeving
- Belastingreglement op het strekken van toeristische logies - GR 20260323
- Register 2026 kwartaal 1
- Register 2026 kwartaal 2
- Register 2026 kwartaal 3
- Register 2026 kwartaal 4
- Aangifteformulier toeristenbelasting 2026 - Kamergerelateerde logies
- Register 2026 - Jaaroverzicht excel
- Aangifteformulier toeristenbelasting 2026 - Terreingerelateerde logies